2014. január 22., szerda

A montázs szerepe


9.óra

A montázs szerepe

szerkesztette: Halász Sándor

  1. Google, kulcsszavak: montázs szerepe filmben
  2. Montázs jelentése: A filmet alkotó darabok meghatározott rendben történő összeragasztását technikailag montázsnak nevezzük.
  3. A vágás alapvetően a technikára utal
    A montázs a képek összeillesztése után születő hatásra utal
    A montázs nem csak a filmművészet sajátja.
    Szerepe van a képzőművészetekben, irodalomban is.
  4. A montázs szerepe: A montázs elhagyja az érdektelent, térbeli és időbeli
  5. sűrítést, tömörítést hajt végre, értelmező szerepet jelent.
    • A montázs nemcsak a hatáskeltés, hanem a gondolat
    kifejezés eszköze. A tér-idő felbontása a kamera
    felszabadulásának fontos állomása, egyben a
    kihagyásos képi beszéd a gondolat generálás eszköze.
    Gondolatot fejt ki.
    • A montázs szerepe, funkciója: mozgást teremtő erő. A
    vágás, mint vizuális asszociáció, értelmet ad a
    képeknek. (A filmben a mondathoz hasonlítható.) Olyan
    összefüggéseket fejez ki, amelyek nem láthatóak: okokozati
    összefüggéseket, ill. összehasonlításokat,
    analógiákat, párhuzamokat vagy ellentéteket.
  6. Példa montázs használatára;
        Lev Kulesov kiválasztott Mosjoukine egyik filmjéből egy
    premier plant és három montázskombinációban rakta
    össze. A színész arcát 1. tálban párolgó leves, 2.
    koporsóban egy asszony teteme, 3. játékmackóval
    kedveskedő kisleány felvétele követte. A nézők
    megcsodálták a színészi érzékenységet. Az éhség, a
    gyász, az apai szeretet plasztikus kifejezését. Nem
    vették észre, hogy egyazon tárgyilagos arckifejezés
    ismétlődik, csupán a montázs kelti a színészi
    érzékenység hatását.
  7. Második példa montázs használatára;A Mosjoukine-hoz fűződő 
    Kulesov-kísérlet laboratóriumi körülmények között bizonyítja azt, hogy bármelyik
    borbélylegényből lehet filmsztár, és egy csinos pofikájú
    manikűrlányból a vágóasztalon tetszés szerint
    előállítható tömegek vágyát mozgósító nemi
    eszménykép. A filmszínészi játékhoz szükségtelen
    színészi tehetség. Merőben fölös a jellemábrázolás
    képessége: a technikusok létrehozhatják a kívánt illúziót.
    Kulesov következtetése: „a néző azt látja…, amit a
    montázs sugall neki”.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése