forrás: miau.gau.hu/miau/154/nemes_korrektura.doc
„A
kereskedelmi televíziók megjelenése a magyarországi
műsorkínálatban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változásokat
is eredményezett” (A TV 2, RTL Klub és az MTV bulvárműsorainak
tematikus tartalomelemzése).
Ez azért történhetett meg, mert a
régi szokványos műsorok mellett – mint a hírek, filmek és
egyéb zenés, drámai szórakoztató műsorok – sorra jelentek meg
az olyan műsortípusok, amelyek teljesen újszerű témájukkal és
tematikájukkal arra korlátozódtak, hogy a nézőket szórakoztassák
a nap minden szakában.
A fiatal korosztály hamar megszerette a
külföldön már híressé vált vetélkedőket, szórakoztató
műsorokat, valóság show-kat és a talk-show-kat. A műsorkészítők
fokozták a hangulatot azzal, hogy lehetővé tették az
interaktivitást. Attól kezdve a tévénézők betelefonálhattak,
e-mailezhettek vagy sms-ezhettek.
A
műsorgyártók a műsorkínálattal próbáltak a megváltozott
tévénézési szokásokhoz igazodni, hiszen azoknak a nézőknek a
figyelmét is le kellett kötni, akik háttér-televíziózást
folytattak.
Ezért a kereskedelmi televíziók eltértek a szokványos
műsorstruktúráktól és egy láncszemszerűen kapcsolódó
dinamikusabb, látványosabb, pergő ritmusú műsorfolyamatot hozott
létre, ahol az egyik műsor utal a következőre és előzetesekkel,
promóciókkal keltik fel a néző érdeklődését, ami várakozással
tölti el.
Mint
azt már tudjuk, a televízió elsődleges funkciója az informálás
és szórakoztatás. A kereskedelmi televízió megjelenésével ez a
két fogalom összemosódott és megszületett az infotainment, avagy
az információ szórakoztató köntösbe bújtatva.
„Az új
televíziós formátum tulajdonképpen három műsortípust, az
eredetileg látványos baleseteket és mentéseket rekonstruált
formában bemutató reality tv-t, a téma-orientált talk-show-kat,
valamint a hagyományos információs magazinokkal szemben a
tájékoztatás szórakoztató formája, a bulvár-magazinokat
foglalja magába.” (A TV 2, RTL Klub és az MTV bulvárműsorainak
tematikus tartalomelemzése)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése