2014. március 17., hétfő

Műsorkínálat (kereskedelmi és közszolgálati csatornák)

Műsorkínálat (kereskedelmi és közszolgálati csatornák)

forrás: miau.gau.hu/miau/154/nemes_korrektura.doc


„A kereskedelmi televíziók megjelenése a magyarországi műsorkínálatban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változásokat is eredményezett” (A TV 2, RTL Klub és az MTV bulvárműsorainak tematikus tartalomelemzése).

 Ez azért történhetett meg, mert a régi szokványos műsorok mellett – mint a hírek, filmek és egyéb zenés, drámai szórakoztató műsorok – sorra jelentek meg az olyan műsortípusok, amelyek teljesen újszerű témájukkal és tematikájukkal arra korlátozódtak, hogy a nézőket szórakoztassák a nap minden szakában.

 A fiatal korosztály hamar megszerette a külföldön már híressé vált vetélkedőket, szórakoztató műsorokat, valóság show-kat és a talk-show-kat. A műsorkészítők fokozták a hangulatot azzal, hogy lehetővé tették az interaktivitást. Attól kezdve a tévénézők betelefonálhattak, e-mailezhettek vagy sms-ezhettek.


A műsorgyártók a műsorkínálattal próbáltak a megváltozott tévénézési szokásokhoz igazodni, hiszen azoknak a nézőknek a figyelmét is le kellett kötni, akik háttér-televíziózást folytattak. 

Ezért a kereskedelmi televíziók eltértek a szokványos műsorstruktúráktól és egy láncszemszerűen kapcsolódó dinamikusabb, látványosabb, pergő ritmusú műsorfolyamatot hozott létre, ahol az egyik műsor utal a következőre és előzetesekkel, promóciókkal keltik fel a néző érdeklődését, ami várakozással tölti el. 

Mint azt már tudjuk, a televízió elsődleges funkciója az informálás és szórakoztatás. A kereskedelmi televízió megjelenésével ez a két fogalom összemosódott és megszületett az infotainment, avagy az információ szórakoztató köntösbe bújtatva. 

„Az új televíziós formátum tulajdonképpen három műsortípust, az eredetileg látványos baleseteket és mentéseket rekonstruált formában bemutató reality tv-t, a téma-orientált talk-show-kat, valamint a hagyományos információs magazinokkal szemben a tájékoztatás szórakoztató formája, a bulvár-magazinokat foglalja magába.” (A TV 2, RTL Klub és az MTV bulvárműsorainak tematikus tartalomelemzése)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése